Generalforsamling 2018

Bestyrelsens beretning for 2017

Bestyrelsen har holdt fire møder i 2017: Februar, april, august og november.

Vi holder stadig skruen i vandet. Men det er svært at holde gang i tingene.

Gymnastikken, hvor vel at mærke alle medlemmer er under 25 år, har slået to sammen og et har måttet lukke. Smertegrænsen er 10 gymnaster pr. hold.

Bordtennis ligger stabilt med en lille nedgang, mens badminton har haft en lille fremgang, men de fleste er over 25 år.

Svømning har en lille fremgang, omkring 2/3 er under 25 år.

Dart er gået fra 8 til 14 medlemmer.

De passive medlemmer har været støt stigende siden 2015: 85-91-102.

Samarbejdet med skolen er på samme vilkår, som det hele tiden har været – samarbejdet med Thomas pedel er godt, vi har snakket om at istandsætte depotrummet. Vores ansøgning om hjertestarter blev ikke imødekommet, der er ikke opsat en ny.

Børneattester er indsendt og returneret uden anmærkninger. Det er en forudsætning for at få kommunalt tilskud.

PR

Hjemmeside, nyhedsbreve, omtale af diverse på Faxe.nu og Faxenyt, annoncering i Haslev Posten og Aktiv Fritid, facebook. Skiltning på standerne ved arrangementer.

Foreningernes Dag søndag den 18. september

Vi valgte ikke at deltage i 2017 – vi synes ikke udbyttet står mål med anstrengelserne.

Dilettant

Som jo ikke er for den, vi lige har været til, men for januar 2017.

Stykket hed: Med parlør og coach i Udkants-Danmark

Der var 85 til premieren og 95 til caféaften.

Tidsplanen skred, men maden var god.

Michael spillede op til dans.

Ole-prisen gik i 17 til Merete Ammentorp Sørensen.

Dagens Ret

En gang om måneden inviterer vi til Dagens Ret i klubhuset. Vi er 20-30 hver gang og en særlig gang sidste år var igen besøget i maj hos Laila og Jørgen.

En anden særlig gang var den 29. august, hvor vi igen havde besøg af NBC.

De laver grillmad, vi sælger drikkevarer og giver kaffen. Vi var 110.

Vi har adgang til fritidslokale med køkken på skolen. Det søges på samme måde som alle andre lokaler.

Juleølsmagning

Den 18. november, 23 deltagere, 6. gang. Fast den tredje fredag i november.

Henning var som sædvanligt super inspirerende.

Musikerne

Øver hver tirsdag aften i fritidslokalet, de passer faktisk sig selv…

Klubhus

Der er blevet opsat fire dartbaner, ny alarm, gulvet er lakeret, skiltet ved vejen er taget ned, fibernet er lagt ind, det fungerer, Torben har ryddet op i boldrummene. Alkoholbevillingen er foreløbig midlertidig, men den er under behandling.

Der er opsat whiteboard tavle, TV er på vej, nyt komfur er lige indkøbt, plan for rengøring skal iværksættes, maling af resten af stuen, gangen og bestyrelsesrummet sker snart.

Spillerhusene blev aldrig hentet, vi prøver igen. Nye låse og briksystem undersøges, de eksisterende er ikke lovlige.

Aktivitetsudvalgene

Svømning

Vores projekt omkring Aqua trampolinerne fortsatte ind i 2017. Rikke Hjort fra Aquacademy kom og gav instruktørerne et inspirerende kursus den 22. januar. Da trampolinerne er meget tunge, skal de opbevares og transporteres rundt i hallen på en transporter – også af hensyn til rengørings- og arbejdsmiljøregler. Det lykkedes.

Det glæder os at kunne sige, at det har været en stor succes både blandt børn og voksne. Vores vandgymnastik hold, som for 2 år siden var ved at lukke, er nu vokset 3-4 gange. Det er hovedsageligt kvinder. De er til gengæld i alderen fra 18 til 65 år. Dejligt med så stor interesse.

Vores instruktører Andreas Linder Hansen og Christopher Palm bestod Instruktør Grunduddannelsen. Det er en større uddannelse over 3 uger, som afsluttes med en skriftlig opgave.

Vi havde Distancesvømning den sidste torsdag i januar. Her svømmede 81 svømmere 91.875 m. Hvilket gav et gennemsnit på 1134 m pr. svømmer. Christopher Palm svømmere 6600 m, ny klubrekord siden 2008.

I marts 2017 fik svømmehallen en ny inspektør, Kent Skou Nielsen. Samarbejdet gav visse udfordringer i begyndelsen, hvor Kent gik op i regler, som den tidligere inspektør måske ikke er gået helt så højt op i. Reglerne skal selvfølgelig overholdes, og da Kent fandt ud af, at vi ville gøre meget for at leve op til det hele, så har vi efterhånden fået et meget fint samarbejde. Vi har holdt to møder med hallen, hvor vi bl.a. har diskuteret indkøb af grej til hallen – og Kulturnatten, som blev et stort arrangement, der løb af stablen den 29. september. Svømmehallen er absolut det bedste og eneste sted, hvor det giver god mening for os at gøre reklame for svømningen.  Vi havde et meget, meget fint samarbejde med Haslev Svømmeklub, som opfordrede til, at vi gentager succesen i 2018.

Allerede på det første møde med Kent Skou Nielsen tog han fat på snakken om en ny svømmehal. Det er en proces, som vil optage medarbejdere og os de kommende år.

Svømmehallen og bademester Bent Orthmann kunne begge fejre 40 års jubilæum i juni. I den forbindelse var der en større artikel i Haslev Posten, hvor vi også fik en meget fin samtale.

Vi åbnede for tilmeldinger den 1. juni og fik over 200 tilmeldinger. Ikke helt så mange som året før, men stadig et meget fint antal. Vi er heldige at have en stor skare af trofaste svømmere i Haslev og omegn, men heldigvis kommer der også en helt del nye svømmere til. Vi kan faktisk trække svømmere til fra et stort opland mellem Haslev og Ringsted. Det er vel i grunden ganske flot.

Vi mærker også, at der stadig er et stort behov for en svømmeafdeling uden en masse stævner og konkurrencer, hvor vi lægger vægt på at lære at svømme, men også giver plads til det sociale netværk.

Stor tak til alle der bakker op om svømningen både til hverdag og til fest.

Gymnastik

Sæsonen blev afsluttet med en rigtig god opvisning den 11 marts.

Vores flotte junior hold med 10 piger var på gulvet flere gange med forskellige opvisninger, det er altid spændende, hvad de har fundet på med udklædning og redskaber flot-flot.

Holdet med 17 drenge og piger på airtrack havde virkelig gang i mange nye spring og en god rytme/opvarmning serie.

På putteholdet, hvor børnene er fra 3 til 5 år, var der 15 gymnaster, og der var meget forskelligt både leg –hop – ribber og gymnastik på redskaber.

Frøerne, der er fra 5 til 8 år, havde 14 gymnaster på holdet, og det var meget med redskaber – lære at stå og gå på række – hjælpe hinanden med forståelse for hvorfor man lige gør sådan i en øvelse og god læring til musik.

Mor-far/barn havde nogen rigtig gode søndag formiddage med en times leg – trækken på lagner – hoppe i faldskærm og lave små sangleje.

Den nye sæson 2017/18 startede op i september/uge 38 med

Airtrack, hvor der kom 20 gymnaster – SÅ FLOT, de har virkelig været meget aktive og lidt højrystede, men helt sikkert hygget sig.

Instruktører er Rikke Strange Jensen – Casper Nielsen og Mads Hansen

Børnehold fra 3 til 5 år og fra 5 til 8 år er slået sammen, så der er 16 piger og drenge på holdet.  De vil meget gerne prøve alle redskaber og de forskellige øvelser, der kan udføres på gulv og i ribber.

Instruktører er Line Lund Larsen – Pernille Sømark og Helle Jørgensen

Der var ikke tilslutning til Junior hold i 2017.

Vi startede op med gymna-tons, som er alle redskaber frem, og så kan de små på mor/far – barn hold rigtig få rørt sig.

Alle hold var til juleafslutning sidste uge før jul, hvor der først var lidt gymnastik og så saftevand og æbleskiver i klubhuset sammen med rigtig mange forældre. SÅ HYGGELIGT

Jeg vil gerne sige tusind tak for godt samarbejde med alle omkring mig i Svalebæk.

Bordtennis

Svalebæks bordtennisafdeling startede 2017 med kampprogram i turneringen i både serie 1 og 2. I marts sluttede sæsonen og det lykkedes for begge hold at blive i deres rækker, hvilket var meget tilfredsstillende for alle aktive spillere. Klubmesterskabet blev afholdt vanen tro efter turneringsafslutningen, og det blev en flot samlet sejr til Mathias Nymark Nielsen over farmand Torben Nielsen i finalen. I afdelingen er der i alt nu 9 aktive spillere, alle seniorspillere, og der trænes flittigt året igennem hver mandag i salen. På grund af lidt spillerafgang har vi været nødt til trække 2. holdet i serie 2, så der nu kun er ét turneringshold i serie 1. Det har givet lidt mere ro på turneringsafviklingen, men målet er, at vi igen på sigt skal kunne mønstre to hold. Kammeratskabet er stadig rigtig godt i afdelingen, der er altid et solidt sammenhold både til træning og kamp og sociale arrangementer. Afdelingen afholdt i år en åben turnering i julepausen, som var en stor succes afsluttet med fællesspisning. I skrivende stund ligger første hold til nedrykning med 1 point op til stregen og med 4 kampe endnu er alt muligt.

Tak for et endnu et godt bordtennis-år i Svalebæk.

Fodbold – boldleg

Michael har haft omkring 6-8 børn i alderen 3 – 10 år til bold og leg først inde i gymnastiksalen og efter 1. april ude på boldbanerne. De laver alt muligt sjovt med bolde og lege og har haft hyggelig afslutning i klubhuset både i juni og i september. Derefter fortsætter børnene til gymnastik. Michael tilbyder igen nu når gymnastiksæsonen stopper at få børnene med til boldleg.

Badminton

Det er blevet meget nemmere med kode til dørlåsene på Nordskovskolen i stedet for brikker.

Der er stadig store problemer med folk der parkerer helt oppe i indgangen til hallen og andre uhensigtsmæssige steder.

Spillerne i Vesterled-hallen er tilfredse, de vil måske starte et turneringshold efter sommerferien. Men det er svært at udfylde tiden i N-hallen 17-18, så vi må overveje om den tid skal søges igen til sæsonen 2018-19.

På Svalebækskolen er de samme trofaste spillere stadig aktive, der er dog ingen på banerne lørdag/søndag.

Dart

Er gået fra 7 licensspillere ved sæsonslutning 2017 til 15 licensspillere pr.dd.

Og sluttede på en 5. plads i Danmarksserie 4 sidste sæson, et resultat, som var forventet.

Der har i denne sæson været to hold med i Danmarksserie 3 (samme niveau), og det forventes, at 1. holdet slutter på en 3. - 4. plads, mens 2. hold forventes at slutte på en 6. - 7. plads.

Dart forventer mere tilgang til klubben efter sæsonafslutning, og kunne godt tænke sig et Old Boys hold tilmeldt til næste sæson.

Der har været stor tilfredshed med samarbejdet med SIF i 2017 og forventer, at det fortsætter i næste sæson. Vi kan dog godt se et problem med plads i fremtiden, hvis tilgangen fortsætter.

Træner mandag og onsdag og vil gerne træne yderligere.

Den større brug af klubhuset kræver lidt mere styr på rengøring mv.

Da Haslev Dart Klub flyttede herud var forventningen, at dart ville blive et aktivitetsudvalg under SIF. Det er imidlertid ikke helt så enkelt bl.a fordi det faktisk kræver en formel opløsning af dartklubben, inden den kan blive en del af SIF. Der er også uklarhed omkring medlemskabet af dartunionen og diskussion af administration af sponsorpenge, som dart selv skaffer.

Det vil derfor være hensigtsmæssigt at afholde et møde med en advokat fra DGI eller lignende organisation, for at få klaring på begreberne. Der vil ske i den nærmeste fremtid.

Stor tak til bestyrelsen, udvalgene, frivillige hjælpere, forældre og andre, der bakker op om vores forening.

Og en særlig tak til Mette og Asger, som sørger for indkøb, rengøring og for at køre herop, hvis nogen skal ind fx Fibia, opsætning af alarm, gulvlakering osv.

På trods af svære tider holder vi humøret oppe, holder gang i aktiviteterne og passer godt på vores klubhus J

Svalebæk Idrætsforening, Kirkevej 18 B, 4690 Haslev