Generalforsamling
Ordinær generalforsamling 2024
afholdes i klubhuset tirsdag den 12. marts kl. 19.
Dagsorden
1. Valg af dirigent, referent og stemmetællere
2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
3. Forelæggelse af det reviderede regnskab for det forløbne år til godkendelse
4. Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det kommende år
5. Behandling af indkomne forslag
6. Valg i henhold til § 12 af:
a) Kasserer - Mona Jensen
b)Tre udvalgsformænd
Badminton - Morten Poulsen
Svømning - Eva Palm
Bordtennis - Torben Nielsen
c) Øvrige udvalgsformænd
Klubhus - Hanne Castenschiold
Dilettant - Else Marie Bang Christensen
d) To revisorer - Kurt E. Bang Christensen og Henning Palm
e) Suppleant for bestyrelsen - Helle Jørgensen
f) Suppleant for revisorer - vakant
(alle er villige til genvalg)
7. Eventuelt
Referat af generalforsamlingen
Tilstede: Bestyrelsen: Hanne, Mona, Mette, Helle, Torben, Morten, Paw og Eva
Valg af dirigent: Asger, referent: Eva og stemmetæller: Jette.
Asger åbnede generalforsamling og konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt.
2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år:
Beretningen vedlægges i sin helhed i separat bilag.
Henning havde lidt information om, at Haslev Hallerne kan lånefinansiere en ny svømmehal. Det bliver en selvejende institution. Det tegner positivt, men vi tror ikke på noget, før svømmehallen står der.
Beretningen blev godkendt.
3. Forelæggelse af det reviderede regnskab for det forløbne år til godkendelse v/Mona.
Væsentlige ændringer:
Årets store underskud skyldes, at vi har investeret mange penge i nye redskaber til gymnastikken. Der var behov for fornyelse.
Resultatopgørelse. Vi har fået flere penge ude fra, både fordi August’s mor har skaffet flere sponsorer, og fordi vi selv har lykkedes med vores ansøgninger.
Stort set alle instruktører, der hidtil har fået skattefri omkostningsgodtgørelse, får nu udbetalt løn.
Udbytteskatte-sag. Mona søger om, at vi kan få pengene tilbage.
Regnskabet blev godkendt.
4. Forelæggelse af bestyrelsens budgetforslag for det kommende år v/Mona:
Jubilæet kommer til at koste lidt. Vi har ’gamle’ penge til at holde fest for og plads i budgettet.
Vi satser på et overskud i år.
Budgettet blev taget til efterretning af generalforsamlingen.
5. Behandling af indkomne forslag:
Formanden havde ikke modtaget nogen forslag.
6. Valg i henhold til § 12 - alle blev genvalgt
7. Eventuelt
Helle: Masten, som skulle skaffe bedre dækning til hele lokalområdet, lever slet ikke op til forventningerne. Gymnastikfolkene har et diabetes 1 barn, som har brug for nettet, da hendes insulins styres elektronisk. Det er meget utrygt med den utilstrækkelige/dårlige dækning.
Det er ’3’, som ejer masten. Hanne tager fat i kommunen og ’3’. Kan man få flere udbydere på masten?
Paw: Tagrenderne er stadig et problem. Det skal være åbne tagrender. Hanne følger op på det.
Hanne: Gymnastik folkene vil gerne have et udvalg, som skal stå for jubilæet. Hanne følger op.
Helle: Egon Larsen (94) er afgået ved døden i fredags. Bisættelse den 21. marts. Hanne sørger for blomster fra SIF.
Asger takkede for god ro og orden.
Bestyrelsens beretning for 2023
Vi har afholdt tre bestyrelsesmøder – maj, august, oktober – i året der er gået.
Indimellem har vi deltaget i diverse møder arrangeret af Faxe Kommune fx om rekruttering og fastholdelse af frivillige.
Vi har næsten fastholdt medlemstallet. Total 353 (361), <25 år 203 (223), >25 år 150 (138). det ser vi nærmere på under aflæggelse af regnskab.
Så lykkedes det endeligt at få opført ’Kom så Søster’. Der var små 90 lørdag aften og godt 100 mandag til caféaften.
Vi har den 20. juni haft møde med Kultur og Fritid og Center for Ejendomme til en gensidig orientering om planer for sk olen.
Hvad sker der med SIF, hvis skolen bliver solgt? Er der aktuelle planer herom? Samarbejdet med Heldagsskolen, vedligehold af klubhuset, planer om etablering af padeltennis-baner samt orientering om svømmehallen. Og vi kunne lufte vores bekymringer omkring skolens indstilling til os.
Der var opbakning fra Kommunen til at støtte SIF og at bevare klubhuset til brug for SIF. K&F orienterede om puljer vi kan søge til udvikling, installation af varmepumpe mv.
Karsten Møller har ikke klubhuset under sig, men stillede os i udsigt, at de ville komme og lægge fliserne ved boldrummet om. Det har vi nu ikke set noget til...
Benny vidste ingenting om padelbaner, men Helle opdagede i ugeavisen, at der var givet byggetilladelse. Hanne kontaktede Benny, der stadig ingenting vidste, hvorefter Hanne kontaktede Plan & Miljø, der beklagede, at vi ikke også havde været en del af høringen. Vores ærinde er, at et sådant tilbud ikke bør ligge hos en privat aktør (lejer af skolen), men bør være noget kommunen forestår til glæde for alle. Kommunens svar var, at den model også bliver brugt andre steder, så det så de ingen problemer i.
De har dog svaret, at de fremover vil blive bedre til at orientere hinanden internt.
Svømmehallen kan holde til 2031, så byggeriet skal i gang efterår 2027 for at være færdigt til 2031. Der arbejdes på at finde finansiering bl.a. kommune Leasing.
HTT inviterede os til at være med på deres sommerstævne med en bod, aktiviteter og evt. opvisning. Vi deltog med bod og aktiviteter, men der var kun to andre foreninger med. De har inviteret igen, vi ser på evt. deltagelse. Deres håb er at få flyttet Foreningernes Dag til før sommerferien, det giver bedre mening ift. at rekruttere medlemmer og vejret er bedre.
Vi har uddelt nyhedsbrev i august også til ejendomsmæglere og i svømmehallen.
Hjemmesiden fungerer godt, det går OK med at opdatere, den er nem at arbejde med. Men den gamle Bricksite side kommer stadig op, vi forsøger at få de slettet.
Børneattesterne har drillet en del i år pga. IT-fejl hos politiet, de måtte indsendes tre gange før alle var i hus. Tak til Mona for at holde fast.
OK har givet 7.246 + 2.630kr. Vi får dobbelt tilskud, hvis vi bruger app-en. De giver ikke mere til telefoni, da de er blevet opkøbt af Telenor.
Reglerne omkring udbetaling af skattefri omkostningsgodtgørelse bliver nu administreret mere stramt. Vi deltog i et online møde arrangeret af skat og indså, at vi måtte ændre vores praksis, så alle (næsten) fremover får udbetalt løn, trukket skat, får feriepenge mv. alle var forstående og accepterede ændringen uden brok.
Juleølsmagning måtte vi aflyse pga. for få tilmeldte. Vi har ikke mistet modet og vender frygteligt tilbage i år.
Pedellen har fået lov til at sætte en bænk op på klubhuset på væggen mod skolen, den er pæn.
Formanden har hængt i bremsen og ikke fået ansøgt om varmepumpe, så dartspillerne fryser eller tænder for den dyre el-varme, ikke så godt!
Vi har besluttet at indhente tilbud på maling af træværket, så det kan være pænt til jubilæet. Rengøring, vinduespudsning mv. har vi slev ordnet.
Samarbejdet med pedellen på Bråby Heldagsskole er fortsat godt, han er hurtig til at reagere på de ting, der bliver ødelagt.
Men på trods af aftale om, at skolen ikke har adgang til rekvisitrummet mod p-pladsen, bliver der åbnet for at tage strøm, når der terminsprøver.
Vores ønske om, at busserne kunne være parkeret i skolegården, er ikke muligt.
Vi har haft lidt mailkorrespondance med ledelsen om brug af gymnastiksal og aula og er kommet til den forståelse, at vi fremover kun booker mandag til fredag fast og lø-sø efter konkret behov. Vi forespørger hinanden, som vi hidtil har gjort, ved hvert arrangement.
Vi har ansøgt Talentpuljen hos kommunen og fået 8.000 kr. Talentet er 12-årige August, som nu er på junior-dart-landsholdet. Vi har søgt igen for 2024 og igen fået 8.000 til 100% dækning af dokumenterede udgifter.
De øvrige tilskud har vi alle fået godkendt, det betyder 50% dækning af udgiften.
Næstved Storcenter har ydet et tilskud på 10.000 kr. efter en ansøgning, vi sendte på Helles foranledning
Vi bød igen i år ind på at vinde to billetter til Sport 2023 i Herning primo januar. Vi vandt og Torben og Britt havde en fin oplevelse.
Vi er så småt i gang med at planlægge 50-års jubilæet som er den 1. april, men bliver fejret den 25. maj. 1. april er 2. Påskedag…
Vi tænker aktiviteter dart og bordtennis i klubhuset og på terrassen, gymnastikopvisning på græsset, fællesspisning og levende musik om aftenen.
Helle har været primus motor i de flotte T-shirts med tryk, som vi sælger for hhv. 150 og 125 kr. incl. tryk.
Tænker, at det vil være en god idé at lave et planlægningsudvalg, så vi kan få lidt mere input ikke mindst fra nogle, som er yngre end os i bestyrelsen 😉
BADMINTON
Der var igen nogle problemer først på året omkring flasker og dåser i omklædningsrummene på Nordskovskolen. Lille Fjer krøb til korset, påtog sig skylden og lovede bod og bedring.
Der er stadig problemer med badevandet, det skifter mellem kogende og iskoldt. Anlægget er gammelt og bør nok udskiftes.
Vi har kapacitet til flere spillere både på Nordskov og Svalebæk.
Tak til bestyrelsen for godt samarbejde.
GYMNASTIK
Det går godt i gymnastik, der er fremgang af børnegymnaster.
Det koncept med at have forældre med på holdene, som tryghed for forældre og børn giver mange gymnaster. Stille og roligt trækker forælderen sig tilbage, så det er et fint koncept.
I foråret var der ca. 60 børn på tre hold, og til sommergymnastik var vi 30 børn.
Efterår og vinter er der ca. 80 børn fordelt på fire hold. Vi har lavet et hold mere i år spring-begynder, så vi har fordelt børnene bedre.
I alderen 10-16 år mangler vi børn, også voksne ville vi gerne have flere af.
Vores hockey-hold er der gang i, de har det fantastisk, men kunne godt bruge lidt flere, så man kan få lidt luft. De stopper ikke, før de kravler.
Vi kan se, at der hele året er forespørgsler på, om vi har plads på holdene, og der er altid plads, da vi er åbne for alle (også for dem der har det motorisk svært eller en bogstavsrække). Der kom således 10 nye efter nytår, supergodt.
Vi er nu der, hvor vi skal se på, at vi bliver nødt til at sige nej til flere, vi kan ikke være flere på holdene særligt de to små årgange, putter og mor/far/barn.
Så det ville være godt med en hal – gerne en multihal. Alle vil træne tidligt på dagen.
Vi har indkøbt nye redskaber en letvægts Airtrack, en luftpude og to nye rullemadrasser. Det har givet nye måder at springe og lege på. Og mindre tunge løft for instruktørerne.
Der har været syv instruktører på kurser.
Der er afholdt gymnastikopvisning, sommerafslutning, og juleafslutning alle med et flot fremmøde.
Stor tak til alle fra Helle.
DART
Vi er nu 20 senior- licens- spillere, to uden licens (Lone) og en junior-landsholdsspiller.
Alene i år er der startet tre nye: Lukas, Marietta og Michael H.
Vi er mange spillere hver gang 14-18, så det bageste rum bliver brugt hver uge, derfor er det vigtigt at få noget varme på. 1. holdet ligger i 3. division, men har det sværere end sidste år. Både 1. holdet og 3. holdet ligger i nederste halvdel af Danmarksserie 3. Oldboys 50+ ligger for en gangs skyld ikke nr. 1. :)
August er rykket op i juniorrækkens 1. division, de har endnu ikke spillet. Han spiller i stedet for andre turneringer for at holde formen vedlige, + at han træner med landsholdet. Vi fandt ud af for sent, at han faktisk må spille i hverdagsrækken, som er en 3 mands hverdagsturnering, men han har nok ikke tid mere efter, at han kom på landsholdet.
Vi regner i år med at afholde fire dart-arrangementer:
Marts/april: Klubmesterskab (mangler en vandrepokal), juni: Sommerafslutning, september: Jubilæumsturnering, december: Jule (frokost) dart.
I det store hele er vi godt tilfredse, selv om det kniber med pladsen efterhånden.
Tak for godt samarbejde til bestyrelsen.
BORDTENNIS
Bordtennissæsonen 2023 startede som vanligt med sæsonens sidste turneringshalvdel og mandagstræning for hele afdelingen i januar måned. Årets begyndelse blev igen en bekræftelse på, at opbakning og kammeratskab stadig var i top.
Turneringen blev afviklet som vanlig med slut i marts måned og 1. holdet i serie 1 klarede endnu engang skærene og sikrede sig en ny sæson i Sjællands næstbedste række med en samlet 6. plads.
Årets klubmesterskab blev afviklet i april måned og blev vundet af Thomas Johansen efter finalesejr over Torben, og vi havde alle en rigtig dejlig dag med masser af spændende kampe.
Som noget nyt har vi i 2023 også haft et Veteranhold i 1. division for 40+, og holdet opnåede en midterplacering i Danmarks næstbedste række. Faktisk en ret flot præstation.
I august måned startede vi op igen med træning. Et par nye spillere kom til hen over sommeren, og et forstærket Serie 1 hold var klar igen til oktober.
Et rent Svalebæk-hold blev også meldt til i Veteran 1. division.
Vi er oppe på 10-11 aktive spillere i afdelingen, og vi holder fortsat sammen omkring vores sport og repræsenterer Svalebæk vidt omkring - også på Fyn og i Jylland via Veteran-holdet. Reelt har veteranholdet været to enkelte bolde fra en topplacering i 1. division, idet vi havde matchbold i to helt afgørende kampe, men ligger altså pt. i midten af rækken. Så tæt kan det være i vores sport.
28. dec. 2023 afholdt vi igen Svalebæk Open med deltagelse af gæstende spillere udefra, og vi havde alle en god dag i hallen med en masse spændende og gode kampe.
I udgangen af 2023 og i skrivende stund ser det sportsligt ud til at Serie 1 holdet har sin bedste sæson nogensinde. Holdet ligger fortsat med i kampen om oprykning til Sjællands bedste række, og der resterer fortsat to altafgørende kampe her sidst i marts. Bliver vi nummer 3 i rækken, er det også et meget imponerende resultat af så lille en klub set i det store bordtennisbillede.
Alle i bordtennisafdelingen siger igen i år tak til bestyrelsen for bred opbakning og tak for samarbejdet omkring klubhus og meget andet!!
SVØMNING
Årets begivenhed i svømmeafdelingen Distancesvømningen fandt sted 26. januar. 78 svømmere svømmede 78.125m. Gennemsnit på 1000 m til hver og det på trods af, at der blev svømmet alt imellem 25m og 4000m.
Der er sket meget på instruktør-siden. En del er stoppet pga. deres uddannelser. Det har været meget svært at rekruttere nye instruktører udefra, men det har til gengæld givet nogle af vores hjælpeinstruktører et gevaldigt skub fremad; de er i den grad vokset med opgaverne. Det har virkelig været en fornøjelse at se.
Vi har haft Dorthe og Freja på grunduddannelsen og Simon og Matilde på hjælpeinstruktør kursus. Alle bestod så fint. Sidstnævnte med hjælp fra Udviklingspuljen.
Op mod sæsonstart i august 2023 reklamerede jeg en hel del for svømningen på mange Facebook-grupper. Det viste sig at være en rigtig god ide, idet det gav 15-20 nye svømmere.
Vi har altid reklameret med, at vi favner bredt, når det gælder børn og unge både med og uden bogstaver. Det har efteråret helt klart været et godt eksempel på, hvor vi bl.a. har haft et barn med fatal autisme, som instruktørerne har taget virkelig godt hånd om. Moren kan se en positiv udvikling hos barnet – og har nu også tilmeldt lillesøster, som også har nogle udfordringer. Det er da alt andet lige et kompliment til os. Stor tak til Annelise for stor hjælp og støtte til instruktørerne.
Den årlige livredderprøve blev bestået af Freja, Camilla, Mikkel, Manuella, Sebastian og Simon.
Vi har et årligt arrangement med svømmehallen, hvor der er offentligt åbent: Kulturnatten den sidste fredag i september. Der var rigtig godt fremmøde. Specielt var vores aqua-trampoliner meget populære. Desværre gav det ingen nye tilmeldinger, men interessen blev vakt og vi fik lavet god reklame for os selv.
Stor, stor tak til instruktører, som alle er vokset med opgaverne i 2023. Tak til nye instruktører for at komme og være en del af vores team. Tak til frivillige for at hjælpe både ved distancesvømning og Kulturnatten. Tak til svømmehallen og Kent Skou Nielsen for et fantastisk samarbejde. Tak til svømmeudvalget for opbakning, sparring og altid hjælpende hænder.
Og tak til bestyrelsen her for altid at høre på mine lange indlæg. For støtte, opbakning og sparring. Det er en fornøjelse af arbejde sammen med jer 😊
Se det er jo lige mine ord – det er en fornøjelse at arbejde sammen med jer, de gode dialoger, den positive stemning og tilgang til at løse opgaverne på bedste vis til glæde for foreningen og medlemmerne, det hyggelige samvær over kaffen og i andre sammenhænge er netop det, der gør det sjovt at være med til at køre Svalebæk Idrætsforening. Tak for jer!